Algemene Voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk
Deze Algemene Voorwaarden van de Stichting Webshop Keurmerk zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en NTO in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden voor de Stichting Webshop Keurmerk in werking per 1 juli 2012.
Deze Algemene Voorwaarden zullen worden gebruikt door alle leden van de Stichting Webshop Keurmerk (verder genoemd Webshop Keurmerk) met uitzondering van financiële diensten als bedoeld in de Wet Financieel Toezicht en voor zover deze diensten onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten.
INHOUD
ARTIKEL 1 - Definities
ARTIKEL 2 - Identiteit van de ondernemer
ARTIKEL 3 -
Toepasselijkheid
ARTIKEL 4 - Het aanbod
ARTIKEL 5 - De overeenkomst
ARTIKEL 6 -
Herroepingsrecht
ARTIKEL 7 - Kosten in geval van herroeping
ARTIKEL 8 - Uitsluiting
herroepingsrecht
ARTIKEL 9 - De prijs
ARTIKEL 10 - Conformiteit en Garantie
ARTIKEL
11 - Levering en uitvoering
ARTIKEL 12 - Duurtransacties duur, opzegging en
verlenging
ARTIKEL 13 - Betaling
ARTIKEL 14 - Klachtenregeling
ARTIKEL 15 -
Geschillen
ARTIKEL 16 - Branchgarantie
ARTIKEL 17 - Aanvullende of afwijkende
bepalingen
ARTIKEL 18 - Wijziging van de algemene voorwaarden Webshop Keurmerk
ARTIKEL 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die
aangesloten is bij de Stichting Webshop Keurmerk en producten en/of diensten op afstand aan
consumenten aanbiedt;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Overeenkomst op
afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor
verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst
uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één ofmeer technieken voor communicatie op
afstand;
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten
van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn
samengekomen;
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd
af te zien van de overeenkomst op afstand;
Dag: kalenderdag;
Duurtransactie: een
overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de
leverings en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
Duurzame gegevensdrager: elk middel
dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op
te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen
informatie mogelijk maakt.
ARTIKEL 2 - Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: Goed Gemerkt B.V.
Vestigings- en bezoekadres:
Nijverheidsweg-Noord 130-5, 3812 PN te Amersfoort
Telefoonnummer: +31 (0) 33-4615834
Bereikbaarheid: elke werkdag tussen
9.00 en 12.00 uur
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 32119030
BTW-identificatienummer: NL817230015B01
Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de gegevens
over de toezichthoudende autoriteit;
Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep
uitoefent:
- de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten;
- de
beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese economische ruimte waar deze is toegekend;
-
een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en
hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.
ARTIKEL 3 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand
gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op
afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze Algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar
gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op
verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de
overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat
de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de
consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat
zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden
toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product-
of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige
toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen
op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
ARTIKEL 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit
nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige
omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd
om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer
gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten
en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het
bijzonder:
- de prijs inclusief belastingen;
- de eventuele kosten van aflevering;
-
de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
-
het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
- de wijze van betaling,
aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
- de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan
wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
- de hoogte van het tarief voor
communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op
afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief;
- indien de overeenkomst
na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen
is;
- de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet
gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen
voordat de overeenkomst tot stand komt;
- de eventuele talen waarin, naast het Nederlands, de
overeenkomst kan worden gesloten;
- de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft
onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan
raadplegen; en
- de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een
duurtransactie.
ARTIKEL 5 - De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van
aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde
voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard,
bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het
aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst
ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende
technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data
en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de
ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich -
binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan
voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van
de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om
de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te
weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het
product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat
deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de
consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument
van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten
zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over bestaande service na aankoop en
garanties;
d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de
ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der
overeenkomst;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een
duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
6. In geval van
een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste
levering.
ARTIKEL 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid
de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen. Deze
termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
2.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking.
Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen
beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt,
zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de
originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer
verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Bij levering van diensten:
3. Bij levering
van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te
ontbinden gedurende ten minste veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan der
overeenkomst.
4. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten
naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte
redelijke en duidelijke instructies.
ARTIKEL 7 - Kosten in geval van herroeping
1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van
terugzending voor zijn rekening.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de
ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of
herroeping, terugbetalen.
ARTIKEL 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1. Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen
worden uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten
van de overeenkomst, heeft vermeld.
2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk
voor producten:
a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties
van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet
kunnen worden teruggezonden;
d. die snel kunnen bederven of verouderen;
e. waarvan de
prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed
heeft;
f. voor losse kranten en tijdschriften;
g. voor audio- en video-opnamen en
computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
3. Uitsluiting van het
herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
a. betreffende logies, vervoer,
restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde
periode;
b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen
voordat de bedenktijd is verstreken;
c. betreffende weddenschappen en loterijen.
ARTIKEL 9 - De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten
en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW
tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de
prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen
invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit
dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan
indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3
maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit
bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b.
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging
ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
ARTIKEL 10 - Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in
het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en
de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie
aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een
tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen
gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
ARTIKEL 11 - Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en
bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening
van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf
kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk
binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging
vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden
uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling
geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten
te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4. In geval van ontbinding conform het
vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
5. Indien levering van een besteld
product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel
beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden
gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht
niet worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
6.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment
van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan ondernemer bekend gemaakte
vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
ARTIKEL 12 - Duurtransacties duur, opzegging en verlenging
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen
met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste
één maand.
2. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een
looptijd van maximaal twee jaar. Indien is overeengekomen dat bij stilzwijgen van de consument de
overeenkomst op afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een
overeenkomst voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van de overeenkomst
maximaal één maand bedragen.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde
overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een beapaald
tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zji door hem
zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf
heeft bedongen.
Verlenging
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (eletriciteit daaronder begrepen)
of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In
afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die srekt
tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijschriften stilzwijgend worden
verelgnd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde
overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste 1
maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden
verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand
en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld,
maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften.
7. Een overeenkosmt met een beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking
afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt
niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of
kennismakingsperiode.
Duur
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar
heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten
hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging voor het
einde van de overeengekomen duur verzetten.
ARTIKEL 13 - Betaling
1. Voor zover niet anders is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen
te worden voldaan binnen veertien dagen na bezorging van het goed of in geval van een overeenkomst
tot het verlenen van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst betreffende
bescheiden.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer
een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de
consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de
plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te
melden.
4. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke
beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening
te brengen.
ARTIKEL 14 - Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht
overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst
moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer,
nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten
worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een
klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn
van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer
uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Een klacht over een product, dienst of de service van de
ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de website van de Stichting
Webshop Keurmerk www.keurmerk.info. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als
naar de Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.
5. Indien de klacht niet in onderling overleg kan
worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
ARTIKEL 15 - Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking
hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de
ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze
ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna
bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie
Webshop Keurmerk via [email protected].
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie
slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de
ondernemer heeft voorgelegd.
4. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de
behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van
faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd.
5. Indien
naast de Geschillencommissie Webshop Keurmerk een andere erkende of bij de Stichting
Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële
Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen die andere
Geschillencommissie bij uitsluiting bevoegd.
6. De Geschillencommissie doet uitsrpaak onder de
voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen
van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
7. De Geschillencommissie
zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van
betaling is verleend, deze is staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten
feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en
een einduitspraak is gewezen.
8. Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende
of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut
Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor
geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de
Geschillencommissie Webshop bij uitsluiting bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende
bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
ARTIKEL 16 - Branchegarantie
1. De stichting Webshop Keurmerk staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
Geschillencommissie Webshop door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee
maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling
herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis
waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per
bindend advies, wordt dit bedrag door de Stichting Webshop Keurmerk aan de consument uitgekeerd. Bij
bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het
meerdere heeft de Stichting Webshop Keurmekr een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het
lid het bindend advies nakomt.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de
consument een schriftelijk beroep hierop doet bij de Stichting Webshop Keurmerk en dat hij zijn
vordering op de ondernemer overdraagt aan de Stichting Webshop Keurmerk. Indien de vordering op de
ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover
die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan de Stichting Webshop Keurmerk,
waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter
voldoening aan de consument.
ARTIKEL 17 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
ARTIKEL 18 - Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk
1. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Adres Stichting Webshop Keurmerk: Willemsparkweg 193, 1071 HA Amsterdam.
Laatste aanpassing 1 juli 2012